Aanbevolen worden
in ChatGPT
Wist je dat 78% van de gesprekken in ChatGPT gaat over advies en informatie zoeken? Dat blijkt uit een onderzoek van OpenAI en Harvard University.
Aanbevolen worden in
AI-antwoorden én vindbaar
blijven in Google
Steeds meer mensen stellen hun vraag rechtstreeks aan ChatGPT in plaats van Google. Wil je dat jouw bedrijf in de antwoorden aanbevolen wordt? Dan heb je naast klassieke SEO ook GEO nodig. GEO zorgt ervoor dat jouw content eenvoudig opgepikt kan worden door AI-zoekmodellen zoals ChatGPT, Google AI, Microsoft CoPilot en meer! Bij Digi-Motions zorgen we voor die dubbele zichtbaarheid: in AI-antwoorden én in zoekresultaten.
GEO…Wat? Zie je even door de bomen het bos niet meer en is deze term volledig nieuw voor jou? Verstaanbaar, het AI-landschap verandert zo snel. In onze blog leggen we je op een eenvoudige manier het verschil tussen GEO en SEO uit.
Waarom nu
beginnen?
Je hebt het wellicht zelf al gemerkt: je zoekt iets op in Google en krijgt eerst een AI-antwoord te zien. Bij veel gebruikers stopt ook daar meteen de zoektocht: ze scrollen niet meer door de advertenties van bedrijven maar kiezen de bedrijven die in het AI-antwoord geformuleerd worden. Best vervelend wanneer jij net betáált om hoger te staan in de Google-zoekresultaten.
GEO werkt op lange termijn. Je moet eerst een goede fundering leggen om er méér kwalitatieve bezoekers en aanvragen uit te halen. En net dat is één van onze sterktes bij Digi-Motions.
“Elke dag telt.
Hoe sneller je de basis goed zet, hoe sneller je genoemd wordt in AI-antwoorden.
Wachten = terrein verliezen aan concurrenten.”
Bart, Digi-Motions.
Hoe maken we jouw bedrijf ‘aanbevelingswaardig’
voor ChatGPT?
-
Snelle nulmeting (quickscan)
We checken waar je nu al genoemd wordt, waar je kansen laat liggen en waar we snelle impact kunnen maken. Deze quickscan bieden we jou gratis aan. Meer info.
-
Uniform profiel op het web
We zorgen dat jouw bedrijfsverhaal overal hetzelfde klinkt en klopt: wie je bent, wat je doet, waar je sterk in bent, referenties, reviews en duidelijke contactinfo. Denk aan jouw website, socials, cases, sectorpagina’s… Hoe consistenter, hoe makkelijker ChatGPT jou vertrouwt en aanraadt.
-
Q&A-content die echte vragen beantwoordt
We bouwen een bibliotheek van vragen, zoals mensen ze aan ChatGPT zouden stellen, en voorzien ze van korte, duidelijke antwoorden. We zorgen voor samenvattingen, vergelijkingstabellen en voorbeelden die gemakkelijk geciteerd kunnen worden.
-
Duidelijke structuur, eenvoudige taal
Heldere titels, tussenkoppen en logische opbouw. Je hebt geen vakjargon nodig om expertise te tonen, want dat maakt het te complex, jouw klanten snappen het toch niet. We zorgen voor mensentaal die ook door AI makkelijk wordt opgepikt.
-
Bewijs tonen
Krachtige cases, cijfers, methodes, klantquotes en reviews: AI-modellen nemen eerder merken over die onderbouwde informatie delen dan merken met algemene beloftes.
-
Technische basis
We zorgen ervoor dat jouw website ook mobiel snel laadt. 80% van het websiteverkeer komt namelijk mobiel op jouw site terecht! We zorgen dat alles goed leesbaar en makkelijk te doorzoeken is. Daarnaast controleren we of we overzichtelijk interne links tussen verschillende pagina’s kunnen koppelen én vooral dat jouw site scanbaar is voor alle AI-modellen.
-
Bijhouden en bijsturen
We actualiseren wat verouderd is en vullen ontbrekende info aan. Zo blijft ChatGPT jouw recentste info zien en citeren.Onze visie in 1 zin: SEO zorgt dat je boek zichtbaar in de rekken ligt; GEO zorgt dat de “bibliothecaris” (ChatGPT) jouw boek actief aanraadt bij de juiste vraag.
Wat levert dit op?
- Meer vermeldingen in ChatGPT-antwoorden, dus vaker op de shortlist.
- Kwalitatiever verkeer: bezoekers komen via aanbevelingen, niet enkel via losse zoekwoorden.
- Blijvende vindbaarheid in Google, want GEO bouwt bovenop SEO.
Digi-Motions helpt jou om aanbevolen
te worden in ChatGPT! Ben jij er klaar voor?
Wil je helemaal mee zijn en jouw concurrenten de baas blijven? Wij voeren graag een gratis quickscan uit en tonen precies hoe we jouw bedrijf aanbevelingswaardig kunnen maken voor AI-modellen, zonder je klassieke vindbaarheid te verliezen.
FAQ-vragen
1. Is GEO een extra bovenop SEO?
Ja. GEO versterkt SEO. Je blijft scoren in zoekmachines én je wordt vaker genoemd in AI-antwoorden. Check zeker onze blog voor meer informatie.
2. Kun je ChatGPT-verkeer exact meten?
Dat kan! We kijken naar bekende referrers, gedeelde links, merkzoekopdrachten, tools en gedrag op je site om de impact realistisch te volgen.
3. Moet ik veel nieuwe content schrijven?
We beginnen met herwerken en vereenvoudigen van wat er is (heldere structuur, Q&A, samenvattingen). Nieuwe content wordt daarna in overleg met jou aangevuld.
4. Wat is het verschil tussen SEO en GEO in de klantenreis?
SEO zorgt dat je zichtbaar bent aan het begin van de klantenreis, wanneer mensen informatie zoeken. GEO speelt in op het beslissingsmoment: het zorgt dat je merk genoemd wordt in AI-antwoorden die vertrouwen uitstralen. SEO trekt bezoekers aan, GEO zet ze om in keuzes.
5. Wanneer wordt GEO cruciaal in de klantenreis?
GEO wordt belangrijk wanneer de klant klaar is om te kiezen. In die fase vertrouwt hij op aanbevelingen van AI in plaats van op losse zoekresultaten. Met sterke GEO-signalen, zoals cases, reviews en autoriteit, vergroot je de kans dat AI jouw bedrijf aanbeveelt als de beste keuze.