Wat is het verschil tussen SEO en GEO (AIO): Hoe AI jouw zoekstrategie verandert
- Bart Moons
De manier waarop we online zoeken evolueert razendsnel. Waar SEO jarenlang de standaardmethode was om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google of Bing, breidt AI-gebaseerde optimalisatie (GEO of AIO) dit nu uit. Het verschil tussen SEO en GEO? Waar je bij SEO vooral denkt aan zoekwoordenoptimalisatie voor traditionele zoekmachines, legt GEO de focus op optimalisatie voor AI-zoekmodellen zoals ChatGPT en Google Gemini. Bij GEO komt een allesomvattende aanpak kijken waar context, structuur en de manier van zoeken een grote rol spelen.

Wat kom je te
weten in onze blog?
- 1. De toekomst van online vindbaarheid
- 2. Wat is het verschil tussen SEO en GEO?
- 3. Wat betekent dit allemaal voor jouw website?
- 4. Hoe optimaliseer je jouw website voor AI-modellen?
- 5. Focussen op SEO én GEO: the way to go!
De toekomst van online
vindbaarheid: SEO én GEO
Naast traditionele zoekmachines worden ook AI-gestuurde systemen, zoals ChatGPT en andere large language models (LLM’s), steeds belangrijker om gevonden te worden. Tegen 2026 zal het verkeer via traditionele zoekmachines naar verwachting dalen met 25%. De manier waarop we zoeken is dus drastisch aan het veranderen. Dat betekent dat je SEO-strategie moet evolueren naar een completer plaatje waar de opportuniteiten in AI niet over het hoofd gezien worden.


Leuk om te lezen dat ChatGPT ons steeds op de eerste plaats zet bij “inrichten controlekamer” en “aankoop ergonomische stoel voor controlekamer”. Dankjewel Bart!

Wat is het verschil
tussen SEO en GEO?
Het verschil tussen GEO en SEO? GEO = SEO on steroids. GEO voegt een extra dimensie toe aan alle inspanningen die je al deed om je website SEO-proof te maken. Je zorgt er bij GEO ook voor dat je content niet alleen bovenaan de zoekresultaten van traditionele zoekmachines verschijnt, maar ook wordt opgenomen in AI-gegenereerde antwoorden.
“ Bekijk SEO als bibliotheek en GEO als bibliothecaris. SEO helpt je boek op een prominente plek in de winkel te leggen. GEO zorgt ervoor dat de bibliothecaris het boek kent en het aanraadt bij elke relevante vraag. ”
(Search Engine Optimization)
SEO zorgt ervoor dat websites beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google en Bing. Het helpt traditionele zoekmachines jouw content te begrijpen en te beoordelen op relevantie en kwaliteit, gebaseerd op o.a. zoekwoorden, technische optimalisaties en linkbuilding.
(Generative Engine Optimization – AI Optimization)
GEO richt zich op het optimaliseren van content voor AI-gestuurde zoekmachines zoals ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, Perplexity, etc. GEO bouwt verder op SEO, sterker nog: het voegt een extra dimensie toe.
Hoe wordt jouw bedrijf zichtbaar in die AI-zoekmodellen? Door:
De basisregels van SEO niet uit het oog te verliezen, maar de content aan te passen aan de manier waarop AI-modellen informatie verwerken en presenteren in gegenereerde antwoorden. Een website GEO-proof maken vergt een doordachte multi-platformstrategie waarbij rekening gehouden wordt met elk detail.
Wat betekent dit allemaal
voor jouw website?
Blijf je enkel inzetten op SEO? Dan loop je het risico om minder zichtbaar te worden in een landschap dat steeds meer door AI-gestuurde modellen wordt bepaald. De gevolgen?
- Minder organisch verkeer vanuit Google: Dankzij featured snippets komen de meest relevante antwoorden bovenaan in de zoekresultaten van traditionele zoekmachines. Die uitgelichte zoekresultaten geven direct een antwoord op de vraag van de bezoeker. Zo kan het zijn dat mensen hun antwoord vinden met een zero-click-search. Dat betekent dat ze de informatie die zochten, vonden en dat zonder verder te klikken. Ben je niet zichtbaar via die featured snippets? Dan vinden mensen misschien minder snel de weg naar jouw website.
- Nieuwe concurrentiedynamiek: Websites die niet of te laat investeren in GEO, verliezen terrein binnen AI-modellen. Hoe vroeger je autoriteit opbouwt in GEO, hoe beter!

Hoe optimaliseer je jouw
website voor AI-modellen?
Een strategische GEO-aanpak zorgt ervoor dat jouw content zichtbaar blijft in de nieuwe AI-zoekomgevingen, waardoor je een breder publiek kunt bereiken en relevant blijft in een steeds evoluerend digitaal landschap. Wat is belangrijk voor GEO?
1. Context, context en context
SEO verbetert de ranking van individuele pagina’s, terwijl GEO echt focust op hoe AI inhoud uit meerdere bronnen integreert en samenvat om uitgebreide en relevante antwoorden te bieden. Daarom is de context van jouw content ontzettend belangrijk. Vergelijk het met een spinnenweb, waar elk draadje belang heeft en mee verantwoordelijk is voor de sterkte van het web. AI-modellen letten dus op meerdere factoren om uiteindelijk een antwoord op een vraag te formuleren.
2. Longtail zoekwoorden én gedetailleerd zoeken
De focus op zoekwoorden blijft belangrijk, maar de focus verschuift van korte zoekwoorden naar langere zoekwoorden. Van ‘robotmaaier voordelen’ naar ‘wat zijn de voordelen van een robotmaaier?’. Daarnaast zoeken mensen vaker naar de beste leverancier, het meest geschikte product in een bepaalde regio met nog eens een goede reputatie én mooie reviews. In plaats van 1 zoekwoord, komt er nu veel meer bij kijken. Opnieuw, de context is heel belangrijk!
3. Belang van FAQ
Een duidelijk geordende FAQ bevat alle key information waar AI-zoekmodellen naar op zoek zijn én het is de manier om snel in te spelen op de nieuwe manier van zoeken. Een vraag en een antwoord, duidelijker wordt het niet.
4. Voice search en social search
We mogen ook voice search en social search niet vergeten. Amazon Alexa, Google Home, de spraakfuncties via zoekmachines, … Er zijn tal van manieren om via spraak jouw zoekopdrachten uit te voeren. En ook social wordt alsmaar belangrijker als zoekmachine: verwerk zoekwoorden op jouw socials om ook daar aan GEO te winnen. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar een toffe beddenwinkel op Instagram? Dan kan je maar beter tussen de zoekresultaten staan.
5. Structuur in je (visuele) content
Een duidelijk gestructureerde tekst met een titel, inleiding, tussentitels, paragrafen en een slot. Kortom, informatief, to-the-point en eenvoudig te verwerken voor AI. Gebruik ook hapklare visuele content zoals video’s en infographics waar mogelijk om extra toe te lichten. Die formats worden als relevant en hoogkwalitatief beschouwd door AI-zoekmodellen.
Daarnaast blijft het ook belangrijk om het technische aspect van jouw website niet uit het oog te verliezen (snelle laadtijden, toegankelijk design, etc.). Alle factoren, ook de online reputatie van jouw bedrijf, dragen bij aan de online zichtbaarheid.
6. Gebruik mensentaal
Vermijd vakjargon en gebruik ‘mensentaal’ die ook machines begrijpen.
7. Autoriteit en expertise
Oppervlakkige content is een no-go. AI-modellen waarderen gedetailleerde en relevante antwoorden op zoekvragen. Toon jouw expertise met informatieve, kwalitatieve content.
8. Reputatie en reviews (social proof)
Ook je betrouwbaarheid en reputatie spelen een grote rol. Zo zijn reviews een belangrijk onderdeel van je online reputatie. Een doordachte reviewstrategie helpt de reputatie van jouw bedrijf te versterken. Dankzij bepaalde tools kan je jouw Google reviews binnen je eigen website weergeven én indexeren voor zoekmachines.
9. Up-to-date en relevant
Zorg ervoor dat je content up-to-date en relevant blijft en regelmatig bijgewerkt wordt.
10. Crossmediale aanpak
AI-modellen bekijken veel meer dan 1 pagina op je website. Ze scannen je volledige website, je reviews, je social media kanalen. Eigenlijk alle kanalen waar je als bedrijf actief of bent of waar je op vernoemd wordt. De focus leggen op 1 ding is dus niet de manier om een antwoord te bieden aan de AI-ontwikkelingen. Het antwoord is simpel, of niet … Een allesomvattende strategie is cruciaal!
Daarnaast blijft het ook belangrijk om het technische aspect van jouw website niet uit het oog te verliezen (snelle laadtijden, toegankelijk design, etc.). Alle factoren, ook de online reputatie van jouw bedrijf, dragen bij aan de online zichtbaarheid.

Focussen op SEO én GEO:
the way to go!
De handen in elkaar slaan, dat is de manier om de GEO-trein niet te missen. SEO en GEO laten samenwerken om jouw website zowel in traditionele als artificiële zoekmachines naar boven te laten komen. Benieuwd hoe we jouw website kunnen optimaliseren?
faq-VRAGEN
1. Wat is het verschil tussen SEO en GEO?
SEO (Search Engine Optimization) richt zich op het optimaliseren van content voor zoekmachines zoals Google, terwijl GEO (Generative Engine Optimization) content optimaliseert voor AI-gestuurde zoekmodellen zoals ChatGPT en Google Gemini.
2. Kan ik mijn bestaande SEO-strategie uitbreiden met GEO?
Ja! SEO versterkt GEO (of AIO). Door kwalitatieve, AI-vriendelijke content te creëren, blijf je zichtbaar in zowel traditionele als AI-gestuurde zoekmachines.
3. Waarom wordt GEO steeds belangrijker?
De manier waarop mensen zoeken verandert. Tegen 2026 zal ongeveer 25% van alle zoekopdrachten via AI-modellen verlopen. Zonder GEO riskeer je dat jouw content niet wordt opgenomen in deze zoekresultaten.
4. Hoe zorg ik ervoor dat mijn website AI-proof is?
Je kan heel wat zaken toepassen. Wat is het belangrijkste om te onthouden? AI-modellen proberen de context van jouw zoekopdracht te begrijpen. Breng structuur met bijvoorbeeld een FAQ, waar je eenvoudig vraag en antwoord opsomt. Gebruik natuurlijke taal, structureer je content duidelijk en focus op kwalitatieve antwoorden die AI-modellen gemakkelijk kunnen verwerken.
5. Hoe beïnvloedt GEO mijn organisch verkeer?
Door GEO te implementeren, vergroot je de kans dat je content wordt opgenomen in AI-gegenereerde antwoorden, wat kan leiden tot meer zichtbaarheid.