Word gevonden op Google met lokale SEO

Word gevonden op Google met lokale SEO

Lokale SEOIn onze digitale wereld word je steeds meer aangemoedigd om in je eigen buurt te shoppen. Als potentiële klanten vooraf op internet zoeken waar ze terechtkunnen, sta jij als lokaal bedrijf het liefst op de hoogste trede van de Google-ladder. Maar hoe doe je dat? Ons advies: zoek het niet te ver. *doordenkertje*

SEO versus lokale SEO
SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie is een verzameling van technieken om je website te verbeteren, zodat je vindbaar bent in zoekmachines, zoals Google.

Lokale SEO, ook wel local SEO genoemd, gaat nog een stapje verder. Daarmee kom je tussen de lokale zoekresultaten te staan als jij je in de buurt van de zoeker bevindt. Dat kan op twee manieren:

1. De zoeker geeft een generieke term in. Doordat zijn locatie bekend is, ontvangt hij resultaten in zijn omgeving. Bv. hij zoekt een online marketing architect, hij woont in Aalst, dus Digi-Motions komt in de zoekresultaten tevoorschijn.
2. De zoeker voegt ook een locatie toe aan wat hij zoekt. Bv. hij typt
‘online marketing architect Aalst’. Digi-Motions voldoet aan de zoektermen en krijgt daardoor een betere plek dan een concurrent in Dendermonde of Erpe-Mere.

De kracht van lokale SEO
Lokale SEO is een hulpmiddel om meer klanten te verzamelen in je eigen buurt. Dat geldt zeker voor winkels, horeca, medici en bepaalde dienstverleners, zoals schoonheidsspecialistes of kappers. Het voordeel is dat je die mensen niet meer hoeft te overtuigen, want door je locatie heb je al een voorsprong. Letterlijk en figuurlijk. Wist je trouwens dat Google meestal maar drie lokale zoekresultaten toont? Wees je concurrent dus voor en pak die kans met beide handen!

Hoe kom je in lokale SEO-resultaten terecht?
Om een plaatsje te veroveren in de lokale zoekresultaten zijn drie kenmerken doorslaggevend:

1. What you see is what you get
Geeft de inhoud van je website duidelijk weer wat je aanbiedt en komt dat overeen met wat de persoon zoekt? Bingo, dan heb je prijs! Zorg er dus voor dat je producten of diensten duidelijk zijn omschreven op je website. Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel is ook geen overbodige luxe. Daarmee bewijs je aan Google zwart of wit (of in hun geval, blauw op wit) dat je effectief op die locatie gevestigd bent.

2. Reistijd
Hoe dichter jij je bij de zoeker bevindt, hoe hoger je in de zoekresultaten komt.
Logisch, toch?

3. Strevergehalte
Ben je haantje de voorste in de SEO-resultaten? Dan scoor je ook goed in de lokale SEO-ranking. Want dat betekent dat jij al in een goed blaadje staat bij Google en dat vergeten ze niet snel. Zorg er dus voor dat je website sowieso zoekmachinevriendelijk is. Enkele tips om dat voor elkaar te krijgen:
• Zorg dat Ferrari jaloers wordt op de snelheid van je website.
• Maak je website mobielvriendelijk.
• Voeg je NAT-gegevens overal op dezelfde manier toe, zeker op je contactpagina. Maak je telefoonnummer aanklikbaar en duidt op een kaart aan waar je je bevindt.
• Verzamel klantengetuigenissen en plaats ze op je website.
• Gebruik de juiste zoekwoorden (keywords) in je teksten, door te achterhalen welke termen je klanten gebruiken tijdens hun zoekproces.

Vind je het bij nader inzien toch moeilijker dan gedacht om deze tips toe te passen? Laat je dan ondersteunen door een lokale expert. Je hoeft ons daarvoor niet eerst te zoeken op Google, maar kan gewoon doorklikken naar onze contactpagina . We zijn slechts een telefoontje of een e-mail van jou verwijderd!