Wil je zinloos adverteren? Promoot dan een Facebookbericht!

Wil je zinloos adverteren? Promoot dan een Facebookbericht!

We hebben het je al eerder verteld, het organisch bereik dat je haalt met je Facebookposts is maar een magere 4%. Hoe leuk je ook uit de hoek komt of hoelang je erover brainstormt, je post zal maar bij een klein aantal mensen in hun nieuwsoverzicht verschijnen. Daarom raden we je aan om op Facebook te adverteren. Maar niet door je bericht te promoten, want dat is weggegooid geld.

Adverteren op Facebook

3 manieren om te adverteren op Facebook

Als je wil adverteren op Facebook, dan kan dat op 3 verschillende manieren.

  1. Via ‘Bericht promoten’.
  2. Via ‘Advertentie maken’ in je keuzemenu.
  3. Met behulp van de Power Editor.

Meerdere wegen leiden naar Rome en logischerwijze nemen we dan degene zonder file en met de minste tol. Op Facebook kies je dan voor ‘Bericht promoten’. Je krijgt niet voor niets regelmatig een sprookjesachtig tafereel voorgeschoteld, waarbij je voor een paar luttele euro’s zeer snel honderden mensen kan bereiken in jouw buurt. Maar de vraag is; behoort je buurvrouw, de kapper om de hoek en de meubelzaak een paar honderd meter verder wel tot je doelgroep? Het antwoord is vaak negatief. En dat is niet het enige, want er zitten meer haken en ogen aan het promoten van je Facebookpost.

Waarom het promoten van een bericht niet werkt

Het promoten van een Facebookbericht lijkt op het eerste zicht een snelle en eenvoudige manier, maar het heeft ook enkele cruciale beperkingen.

  • Likes, comments en shares. Dat is het enige dat je ermee bereikt. Weinig resultaat dus. Klikken er meer mensen door naar je website? Genereer je meer omzet? Joost mag het weten. Helaas werkt er niet in elk bedrijf een Joost met een glazen bol.
  • Je hebt maar een beperkte keuze aan doelgroepen. Je kan kiezen voor fans, vrienden van fans en een doelgroep op basis van geslacht, leeftijd en woonplaats. Maar daar stopt het dan ook.
  • Je kan geen startdatum –en tijd kiezen, alleen een einddatum.
  • Je kan de titel en tekst van het bericht niet meer veranderen. Bye bye aantrekkelijke call-to-action!
  • Je kan geen carrouselafbeeldingen gebruiken.

Samengevat kan je niet kiezen aan wie, waar en wanneer je bericht wordt gepromoot. Het is als meespelen met de loterij, dus raden we je aan om je geld direct daaraan te besteden. Of aan miskopen. Of nutteloze gadgets. Of rechtstreeks in de vuilbak. Aan jou de keuze.

Gebruik Facebook Advertising of Power Editor

Gelukkig leveren de 2 overige manieren van adverteren op Facebook wél goede resultaten op, doordat ze beide meer mogelijkheden bieden. Zo kan je je advertentie aanpassen aan jouw eigen wensen. Power Editor is iets moeilijker in gebruik, maar ideaal als je meerdere advertenties tegelijkertijd hebt lopen.

In een eerdere blogpost kon je al kennismaken met de wereld van Facebook Advertising. Maar bungel jij hopeloos aan een liaan in het advertentie-oerwoud? Contacteer ons dan snel. Naast marketeers spelen wij ook graag jouw redder in nood!