Alles over de social media ontwikkelingen van 2019

Alles over de social media ontwikkelingen van 2019

Social media verandert voortdurend. Wat vandaag nog hip is kan morgen alweer oud nieuws zijn. Ook in het nieuwe jaar zullen verschillende trends zich verder ontplooien, terwijl andere steeds meer op de achtergrond verdwijnen. Maar wat zijn nu de meest belangrijke social media ontwikkelingen voor ondernemingen? Wij geven je graag een overzicht van dé trends voor 2019.

Is Facebook nu echt passé?

Er is in het afgelopen jaar veel om Facebook te doen geweest. Alleen al het schandaal rond Cambridge Analytica veroorzaakte een storm van verontwaardiging. Maar het grootste sociale netwerk belooft beterschap en zal er alles aan doen om je privacy beter te garanderen. Ondanks de negatieve publiciteit is het aantal gebruikers ook in 2018 verder toegenomen. Facebook had afgelopen jaar maar liefst 7,3 miljoen gebruikers in België.

Social media ontwikkelingen Facebook

Dit betekent dat bijna 7 op de 10 Belgen een account heeft! Met LinkedIn als tweede grootste platform met 3,6 miljoen gebruikers, blijft Facebook dus heer en meester onder de sociale netwerken en biedt het voor ondernemingen een uitgelezen kans om een groot aantal potentiële klanten te benaderen.

Doelgericht adverteren wordt nog belangrijker

Met de afname van het organische bereik door de toenemende mate van privacy, is het zeker belangrijk om je als bedrijf nadrukkelijk te richten op de gebruikers die je wil aanspreken. Door gericht te adverteren bereik je de mensen die beantwoorden aan jouw doelgroep. Zo wordt je product onder de aandacht gebracht van potentiële kopers die specifiek op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Stories, stories en nog eens stories

Ook Instagram is met 3,2 miljoen gebruikers sterk vertegenwoordigd in ons land. Het meest bekende onderdeel van dit netwerk is het gebruik van stories. Met deze functie blijf je op de hoogte van wat je vrienden aan het doen zijn, waar bekende mensen uithangen en ook of jouw favoriete winkel nieuwe producten heeft toegevoegd aan het assortiment. Het idee van tijdelijke en interactieve content zal in 2019 alleen maar toenemen. Zo zijn er intussen ook Facebook stories en heeft LinkedIn eind vorig jaar een soortgelijke functie getest. Ook voor bedrijven biedt dit nieuwe mogelijkheden. Het afgelopen jaar heeft Instagram de functie Shopping verder uitgerold en het ziet er niet naar uit dat we het einde hiervan al gezien hebben. Hiermee kan je je (nieuwe) producten presenteren en direct via Instagram verkopen.

Breekt augmented reality door in 2019?

Zoals hierboven al aangegeven ontwikkelt social media zich in snel tempo als conversiemedium. Veel ondernemingen gebruiken social media niet alleen om hun merk onder de aandacht te brengen, maar ook hun productaanbod. Om de winkelexperience van de gebruiker te versterken en verkoop te stimuleren, is augmented reality een gouden kans. Die mooie zonnebril even snel digitaal passen voordat je hem koopt? Het kan al. Facebook test bijvoorbeeld al concreet met augmented reality shopping ads.

Social media ontwikkelingen augmented reality

Geen tijd om social media ontwikkelingen te volgen?

Dan is Digi-Motions er om jou te helpen! Onze content marketeers volgen de social media ontwikkelingen op de voet. Wij nemen graag het beheer van je over, zodat jij op beide oren kan slapen. Wij creëren posts op de verschillende platformen en zetten doelgerichte advertenties voor je onderneming op. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.