Waarom online reviews zo belangrijk zijn

Waarom online reviews zo belangrijk zijn

We kopen niet alleen steeds meer online, we geven hier ook meer en meer onze ongezouten mening over een product of merk. Dat kan zowel positief als negatief zijn. En jammer genoeg is de drang om een negatieve recensie te schrijven vaak iets groter.

Heel vervelend natuurlijk! Maar… wat negatief is kan je altijd tot iets positiefs ombuigen. Dat ontdek je hieronder. We staan ook even stil bij het belang van online reviews voor jouw bedrijf en op welke manier je jouw klanten aanzet om hun positieve feedback te delen!

De voordelen van online reviews

Online feedback valt eigenlijk te vergelijken met mond-tot-mondreclame. Wanneer iemand heel tevreden is (of net niet) zal hij of zij dit sneller en spontaner delen. Dit heeft uiteraard een impact op de reputatie van jouw merk of bedrijf. Want positieve reviews:

  1. wekken vertrouwen op bij bestaande en nieuwe klanten;
  2. beïnvloeden de aankoopintentie bij potentiële klanten.

Misschien heb je het geluk alleen maar positieve feedback te hebben op je verschillende online platformen? Toch hoeft een negatieve recensie niet meteen een catastrofe te zijn… Als (!) je op een professionele manier reageert en een goede oplossing biedt:

  • toon je als bedrijf dat je begaan bent met je klanten en hun tevredenheid.
  • verhoog je de geloofwaardigheid en objectiviteit van wie je bent en waarvoor je als bedrijf staat.

online reviews

Geef een boost aan je vindbaarheid

En dat is nog niet alles! Online reviews zijn ook zeer nuttig om je vindbaarheid te verhogen. De voorwaarde is dan wel dat deze reviews op specifieke platformen verzameld zijn (dus niet zomaar in het wilde weg verspreid). Denk bijvoorbeeld aan Google en Facebook.

Bedrijven met veel Google en Facebook reviews scoren namelijk hoger in de Google en Facebook zoekmachine. Het gevolg? Meer bezoekers en een hogere omzet! En als je online dan toch sneller gevonden wordt… integreer gerust die positieve recensies op je eigen website.

Hoe verzamel je meer positieve reviews?

We beseffen dat het niet altijd evident is om je klanten te overtuigen hun ervaring over jouw bedrijf of product(en)/dienstverlening neer te pennen. Dan geef je hen toch gewoon een duwtje in de goede richting?

Durf in je nieuwsbrief een oproep te plaatsen om hun oprechte feedback te delen. Tip: koppel er een leuke beloning (bv. kortingscode) aan en de positieve recensies komen je alvast tegemoet!

Hulp nodig? Geef ons een seintje!

Wil je graag wat meer positieve reviews genereren voor je bedrijf? Of ben je benieuwd welke meerwaarde het opzetten van een recensiesysteem voor jou heeft? Neem gerust contact met ons op. Wij werken met plezier een succesvolle strategie voor je uit!