Genereer meer omzet met je website door livechat

Genereer meer omzet met je website door livechat

livechat service

Je hebt een website, maar leeft die ook? Anders gezegd, krijg je enkel ‘window shoppers’ over de digitale vloer of zorg je voor emotionele interactie, waardoor je bezoeker ook een klant wordt? Enkel in het laatste geval zal je effectief omzet genereren met je website. Livechat kan je daar eenvoudig bij helpen, door je bezoeker aan te spreken op het moment dat hij/zij al geïnteresseerd is in je aanbod. De livechat operator begeleidt de verdwaalde bezoekers in de juiste richting en trekt de twijfelaars over de streep. Waarom help je je bezoekers enkel offline en laat je hen online aan hun lot over? Een gouden kans aangezien slechts 3% van de bezoekers met een vraag zelf contact zoekt met het bedrijf. Dat betekent dat je maar liefst 97% van de webbezoekers van je concurrent met open armen kan ontvangen. Vat de koe bij de horens (of de bezoeker bij de oren) en maak optimaal gebruik van deze opportuniteit!

Een goede livechat start met een degelijke voorbereiding

Uiteraard begin je niet van de één op de andere dag in het wilde weg te chatten. Dat kan je doen, maar je zal er niet de gewenste resultaten mee bereiken. Want iedere goede livechat start met een degelijke voorbereiding. Bedenk van tevoren welke vragen je kan verwachten en hoe je daarmee om moet gaan. Voor de digitale wereld moet je ook een plan uitstippelen, net zoals je op de echte aardbol een verkoopstrategie volgt.

1)Analyseer je website

Waar en wanneer moet het venster van jouw livechat opkomen? In welke kleur en met welke boodschap? Enkele cruciale vragen! Het is zoals het organiseren van een verrassingsfeestje voor een jarige. Als men op het foute moment of de verkeerde plaats ‘BOMMETJEEEE’ fluistert, dan zal het allesbehalve het geweldige effect opleveren dat jij van tevoren zo mooi had bedacht. Dus bepaal waar en wanneer jij het beste met je toeters en bellen de webbezoeker verrast. En zorg ervoor dat de kleur en welkomstboodschap van de chatkader daaraan is aangepast. Om dat te weten te komen, moet je de klikpaden en bottlenecks van je website analyseren. Hoe bewandelt je bezoeker het klikpad, waar haakt hij/zij af en waarom? Achterhaal waarom ze niet datgene doen wat jij wil. Enerzijds kan je de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren, anderzijds kan je je bezoekers via livechat een handje helpen. Door hen naar het juiste online gangpad, winkelschap of product te begeleiden vlak vóór het punt waarop ze afhaken. De livechat is een online GPS voor twijfelaars en mensen zonder richtingsgevoel. Door hun vragen direct te beantwoorden, neem je hun twijfels weg. Die vragen zijn er niet alleen tijdens de kantooruren, dus wees constant bereikbaar en reageer snel. Als de bezoeker moet wachten op een antwoord, had hij/zij net zo goed de vraag kunnen mailen en maak je geen gebruik van de meerwaarde die livechat je biedt.

2)Filter je bezoekers

Niet elke bezoeker is even interessant, enkel degenen die hoogstwaarschijnlijk ook iets zullen kopen. Maar wie zijn dat? Het is heel belangrijk dat je je doelgroep duidelijk voor ogen hebt en weet aan welke criteria de ideale bezoeker voldoet. Vervolgens gebruik je die criteria om via livechat te achterhalen of je bezoeker daaraan voldoet, zodat je weet hoe je hem/haar moet benaderen. Zorg er dus voor dat je criteria hebt die passen in een gesprek via livechat. Vragen naar iemands leeftijd is bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk, tenzij je alcohol verkoopt. Met behulp van deze criteria kan je de meest interessante bezoekers eruit filteren. Je criteria kan je altijd aanpassen, als je merkt dat je te zwak of te sterk filtert. Je wil zo min mogelijk leads overhouden waar je je tijd en energie aan verspilt, maar het is wel de bedoeling dat je überhaupt nog leads overhoudt om iets aan te kunnen verkopen!

Livechat valt of staat met de vaardigheden van de livechat operator

Livechat vereist specifieke vaardigheden die niet iedereen beheerst. Net zoals een verkoper over specifieke verkooptechnieken moet beschikken, dient een livechat operator klantgericht en commercieel te zijn. Maar daarnaast moet hij/zij ook;

  • Snel én foutloos kunnen typen, want niets is zo onprofessioneel als een taalfout
  • De website kunnen dromen, de snelste wegen kennen en zelfs in het donker nog de weg kunnen wijzen
  • De vragen niet enkel beantwoorden, maar weten wát en wanneer te zeggen om de verkoop verder in te leiden
  • De bezoeker en zijn/haar context leren kennen, bepalen waar de bezoeker zich bevindt in het koopproces en of die over het budget, de autoriteit, nood en tijd beschikt om de aankoop te volbrengen.

Enkel op die manier zorg je ervoor dat je bezoeker met een goed gevoel je website verlaat én bij een volgende aankoop terug aan jou denkt. Beschik je niet over de juiste vaardigheden en laat je je livechat liever over aan een professional? Dat kan! Digi-Motions werkt samen met een gespecialiseerd livechat center, dat al 5 jaar actief is op dit gebied. Neem contact met ons op, dan stellen we je graag aan hen voor!