Facebook Shop: een nieuwe speler in de e-commercemarkt

Facebook Shop: een nieuwe speler in de e-commercemarkt

Dat Marck Zuckerberg met Facebook alsmaar ambitieuzere plannen heeft, is – zacht uitgedrukt – een understatement. Enkele maanden geleden lanceerde de socialmediareus in de Verenigde Staten een nieuwe functionaliteit met Facebook Shops. Hiermee willen ze een stevige plaats bemachtigen in de e-commercemarkt. We geven je in deze blog graag een voorsmaakje van wat je van zo’n Facebook Shop nu precies mag verwachten en welke voordelen deze voor jouw onderneming heeft.

Een online productcatalogus

In tegenstelling tot Facebook Marketplace – waar elke particuliere gebruiker zijn/haar producten te koop kan aanbieden – is Facebook Shops een geavanceerd platform voor professionele gebruikers (van kleine ondernemingen tot grote bedrijven of merken).

Met een Facebook Shop kan je jouw producten op een makkelijke manier “onderbrengen” in een gratis online catalogus. Toch even een voetnoot: het aanmaken van zo’n shop is gratis maar er is sprake dat er een kleine commissie gerekend wordt op elke gerealiseerde verkoop. En Facebook zelf genereert sowieso inkomsten via advertising. Tja, je zal ons nooit horen beweren dat Facebook een barmhartige Samaritaan is…

Hoe dan ook bieden ze met Facebook Shops een enorme opportuniteit aan alle ondernemers en bedrijven om eerste of verdere stappen te zetten op het vlak van e-commerce.

Facebook shop

De voordelen en vooruitzichten van een Facebook Shop

Want toegegeven… een webshop bouwen is een flinke investering. Facebook is zich daarvan bewust en geeft via Facebook Shops (vooral aan de kleinhandel) de kans om een online winkel te openen:

  • Een en dezelfde shop die zowel op Facebook als op Instagram beschikbaar is.
  • Hier bied je jouw producten rechtstreeks aan om te verkopen.
  • Elke aankoop wordt onmiddellijk verrekend.
  • De klant kan de status van zijn/haar bestelling opvolgen via Facebook Messenger, Instagram Direct of WhatsApp.

Maar dit is nog maar het tipje van de ijsberg want Facebook wil Facebook Shops op termijn naar the next level brengen door:

  • de mogelijkheid te bieden te verkopen via de chatfuncties (Messenger en Whatsapp): via een gesprek de klant rechtstreeks te verwijzen naar de shop.
  • augmented reality toe te voegen en zo de klant via de smartphone bepaalde producten te laten uittesten met een positievere shopervaring tot gevolg.

Wanneer kan je aan de slag?

Lijkt zo’n Facebook Shop wel iets voor jouw onderneming? Vooral omdat je sinds de corona-uitbraak hebt gemerkt welk enorm potentieel e-commerce biedt? Denk maar aan een betere shopbeleving voor je klanten en het feit dat je steeds in contact kan blijven met hen. Om nog maar te zwijgen van een hogere omzet…

Op de internationale lancering van Facebook Shops is het nog even wachten. Momenteel zijn alle ogen gericht op de uitrol in de Verenigde Staten. Wij volgen het voor jou alvast op de voet op en houden je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Heb je een specifieke vraag over deze nieuwe functionaliteit? Aarzel dan niet om ons te contacteren!