Facebook Advertising versus Google Adwords (SEA). Kiezen of combineren?

Facebook Advertising versus Google Adwords (SEA). Kiezen of combineren?

In de wereld van het digitaal adverteren draait het voornamelijk om Facebook Advertising en Google Adwords, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Maar wat houden beide opties in en moet je tussen de twee kiezen of ze combineren?

facebook vs adwords

Facebook Advertising

Het belang van Facebook Advertising is in de vorige blogpost al aangehaald. Met een organisch bereik van slechts 4% moet je extra middelen inzetten om op te vallen. Een “Hallo, hier ben ik!” die effectief wordt opgemerkt. Adverteren op social media kan je daarbij zeker helpen en biedt verschillende voordelen;

  • Je kan gericht adverteren, doordat je de eigenschappen van je doelgroep kan ingeven op Facebook. Je kan ook de kenmerken van je huidige klanten opgeven, om mensen met soortgelijke interesses te bereiken.
  • Je kan creatief uit de hoek komen. Facebook is namelijk een visueel medium, waarbij je je advertenties niet enkel hoeft te beperken tot pure tekst. Een aantrekkelijke foto of een amuserende video. Het is allemaal mogelijk!
  • Het levert goede resultaten op en je hoeft er niet je bankrekening voor leeg te trekken. Adverteren op Facebook is namelijk zeer vriendelijk voor je portemonnee. Daardoor is deze advertentiewijze niet alleen weggelegd voor grote reuzen, maar ook voor kleinere bedrijven met minder beschikbare middelen.

 

Google Adwords

Google Adwords is het grootste en populairste advertentieplatform van de wereld. Op Google worden namelijk meer dan 40.000 zoekopdrachten ingegeven per seconde! Als je wil adverteren op Google moet je dus geen last hebben van plankenkoorts, want dat is een zeer groot potentieel publiek.

Hoe werkt het precies? Je betaalt voor specifieke kernwoorden of -zinnen, zodat je hoger in de zoekresultaten komt te staan als iemand die ingeeft.

Ook Google Adwords biedt diverse voordelen;

  • Je betaalt enkel als er op je advertentie wordt geklikt. Daarom wordt het ook wel ‘pay-per-click advertising’
  • Kwaliteit en relevantie spelen wel degelijk een rol. Het systeem volgt dus niet enkel het principe “Wie het meest betaalt, die wint”.
  • De advertenties zijn voornamelijk gebaseerd op tekst, maar kunnen tegenwoordig steeds meer aangekleed worden met extra opties. Denk daarbij aan het toevoegen van een klantengetuigenis of een locatie. Google heeft zelfs vaste advertentieformats, die het beste werken voor een bepaald product, dienst of branche.

 

Kiezen of combineren?

Facebook Advertising en Google Adwords lijken in eerste instantie concurrenten, maar zijn eigenlijk zeer complementair. Ze vormen beiden een belangrijke schakel in het aankoopproces, elk op een ander moment. Ze zijn de yin en yang in de digitale advertentiewereld en verwezenlijken samen een mooi resultaat.

Facebook Advertising richt zich meer op het beginstadium van het aankoopproces en zorgt ervoor dat de juiste mensen je bedrijf leren kennen. Ze hebben nog geen behoefte aan je product of dienst, maar zullen (onbewust) wel aan je denken op het moment dat die behoefte zich ontwikkelt. Met uitzondering van promoties en acties, is Facebook Advertising een advertentietechniek met een langere termijnvisie.

Google Adwords richt zich meer op een later stadium van het aankoopproces en zorgt ervoor dat je bedrijf gevonden wordt door de mensen die reeds behoefte hebben aan je product of dienst. In dit stadium wordt een lead sneller een klant, wat gelijk verklaart waarom Google Adwords iets duurder is dan Facebook Advertising.

Het zou zonde zijn om beide platforms niet te combineren. Het is als het lopen van een marathon, opgeven vlak voor de finish en de hoofdprijs aan je concurrentie geven. Bijvoorbeeld: als je door Facebook Advertising mensen warm maakt voor de aankoop van een zwembad, dan is het wel de bedoeling dat ze je ook effectief vinden als ze op een later stadium ‘aankoop zwembad’ ingeven op Google. Anders maak je gratis reclame voor je concurrent en dat zou zonde zijn!

Dus combineer beiden voor een maximale zichtbaarheid, meer klanten en een hogere conversie. De kunst is wel om beide platforms op de juiste manier te gebruiken om deze resultaten te bereiken. Dus laat je ondersteunen door een online marketing architect en behaal de finish van je marathon!