De veelvoorkomende marketingtermen CTR, CPC en CPM eenvoudig uitgelegd

De veelvoorkomende marketingtermen CTR, CPC en CPM eenvoudig uitgelegd

In een vorige blogpost hebben we reeds uitgelegd wat Google AdWords inhoudt, hoe het precies werkt en welke voordelen het je biedt. Als je voor de eerste keer met Google Adwords aan de slag gaat, komen er termen op je af waar je wellicht nog nooit eerder van hebt gehoord. Daarom leggen we er een paar in eenvoudigere taal aan je uit.

Wat is CTR?

CTR is de afkorting voor Click Through Rate, oftewel klikpercentage. Het gaat hierbij niet om klikspanen die hun mond gebruiken, maar om nieuwsgierige klikkers die hun vingers het werk laten doen. Het percentage is namelijk de verhouding van het aantal kliks op je advertentie ten opzichte van het aantal vertoningen van je advertentie.

Stel dat 100 mensen je advertentie hebben gezien en 5 daarvan erop hebben geklikt, dan is je CTR gelijk aan 5%. CTR is een maatstaf om het succes van je online campagnes te meten en ligt gemiddeld tussen 0,5% en 1%. Dat lijkt een klein getal, maar is dus heel normaal!

AdWords Click through rate

Je CTR is afhankelijk van de relevantie, plaats en aantrekkingskracht van je advertentie. De kans dat je op een advertentie klikt, is tenslotte groter als de boodschap je aanspreekt en de toeters en bellen je opvallen.

Wat is CPC?

CPC is de afkorting voor Cost Per Click, oftewel klikbedrag. Het wordt ook wel Pay Per Click (PPC) genoemd. Het is het afgesproken bedrag per klik dat je als adverteerder moet betalen. Wordt er niet op je advertentie geklikt, dan betaal je dus ook niets. Zo eenvoudig werkt het!

Om jezelf te beschermen en ervoor te zorgen dat je kosten niet de pan uit rijzen, stel je een maximum CPC-bod in. Dat is het bedrag dat je maximaal wil betalen per klik. Deze limiet wordt bepaald door te bieden ten opzichte van andere adverteerders. Je uiteindelijke bedrag bepaalt je advertentiepositie. Hoe hoger je bod, hoe hoger je een plaatsje op een pagina verovert. Het bedrag dat je effectief betaalt, noemen we het werkelijke CPC-bod.

Je kan handmatig of automatisch om je maximum CPC-bod te bepalen. Als je nog een groentje bent, is het aangeraden om voor automatisch bieden te kiezen. Dan neemt Google de touwtjes in handen en bepalen zij het optimale bod, waarmee je zo veel mogelijk kliks binnen je budget realiseert. Met handmatig bieden kan je alles naar je eigen hand – heb je ‘m? – zetten. Terwijl je maar 1 maximaal CPC-bod kan kiezen voor je hele publiek met automatisch bieden, kan je handmatig een ander maximum instellen voor verschillende zoekwoorden.

Er zijn een paar handige hulpmiddelen om je maximale CPC-bod te bepalen;

  • Zoekwoordplanner geeft aan hoe vaak er naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht.
  • Bodsimulator kan verschillende scenario’s simuleren, bv. hoeveel meer kliks had ik gehad als mijn maximum CPC-bod 10 eurocent hoger lag?
  • Biedingsschattingen vertellen je hoe hoog je moet bieden om op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht te komen.

Adwords cost per click

Wat is CPM?

CPM staat voor Cost Per Mile en richt zich, in tegenstelling tot Cost Per Click, op het aantal vertoningen en niet op het aantal kliks. Een vertoning wordt ook wel een impressie of view genoemd.

Ook daar geldt een maximum CPM-bod als reddingsboei vooraleer je verdrinkt in je schulden aan Google. Je maximum CPM-bod is het bedrag dat je maximaal wil betalen voor 1000 vertoningen.

Deze manier van werken is ideaal als je meer naamsbekendheid wil creëren. Dan wil je tenslotte dat zoveel mogelijk mensen je advertentie een bepaald aantal keren zien.

Alleen het Google Display Netwerk biedt CPM aan, niet het Google Zoeknetwerk. Dat betekent dat het alleen geldt voor websites van displaypartners, die toestemming hebben gegeven om advertenties op hun website te plaatsen. Het gaat dus niet om websites van Google zelf, zoals Google Images, Google Maps en Google Shopping.

Zijn CTR, CPC en CPM voor jou nog steeds Chinees en wil je dit liever overlaten aan een expert die deze taal vloeiend spreekt? Dan ben je bij Digi-Motions aan het juiste adres, want wij kunnen je Google AdWords-campagnes aansturen zonder gebruik te maken van een woordenboek of encyclopedie! Contacteer ons – dat hoeft niet in het Chinees – en dan helpen we je graag verder.