Het belang van dataverrijking voor jouw e-mailmarketing

Het belang van dataverrijking voor jouw e-mailmarketing

Wil je graag jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau tillen? Dan heb je meer nodig dan alleen een e-mailadres. Je doet er dus goed aan om volop in te zetten op profielverrijking. Hierbij verzamel je extra persoonlijke gegevens van jouw klanten en hun interesses. Deze gegevens helpen jou om je e-mails persoonlijker en relevanter te maken. En dat wordt – in een wereld waarin de mailbox enkel maar voller en voller geraakt – steeds belangrijker. Maar welk nut heeft dataverrijking voor jouw e-mailmarketing? En hoe pak je dat het best aan? We lichten het hieronder kort toe.

dataverrijking voor jouw e-mailmarketing

Hoe meer gegevens, hoe persoonlijker de e-mails

Data- of profielverrijking, beide termen betekenen hetzelfde. Een profiel verwijst naar een persoon. Deze persoon bezit verschillende soorten data die – indien weloverwogen bepaald – op een relevante manier gebruikt kunnen worden voor e-mailmarketingdoeleinden.

Hoe meer data je dus van iemand hebt, hoe persoonlijker de e-mails die deze persoon ontvangt. Zo kan je jouw klanten perfect onderverdelen volgens geslacht, leeftijd of merkvoorkeur. Op basis hiervan kan je een specifieke groep klanten bereiken met relevante content waarin zij geïnteresseerd zijn. Dit zorgt voor een hoger engagement en bijgevolg een hogere omzet. Massamailings behoren echt wel tot het verleden!

Dataverrijking voor jouw e-mailmarketing: “doe het heel zachtjes”

Nadat je bepaald hebt welke gegevens je nodig hebt om je doelgroep te informeren, kan het verzamelen beginnen. Een harde aanpak schrikt jammer genoeg meteen af. Vandaar de gouden raad om het zachtjes op te bouwen. Bij het inschrijven voor een nieuwsbrief, werk je best met een maximum van 5 invulvelden. Hiermee bereik je de hoogste conversie.

Na inschrijving kan je ervoor kiezen om via een bedankpagina of welkomstmail extra gegevens te verkrijgen van je klant. Ook met een landingspagina kan je heel wat meer te weten komen. Via deze weg bied je jouw klant een voordeel aan in de vorm van bijvoorbeeld een e-book.

Wil je het toch wat actiever aanpakken? Probeer dan eens een “We willen je beter leren kennen”-mail. Je vraagt rechtstreeks naar meer informatie over je klant. Om de klant hiervoor te motiveren, kan je iets teruggeven. Denk aan een cadeautje of een korting bij een volgende bestelling. Maar ook het weggeven van kennis, zoals een e-book, werkt perfect.

Beschik je ook over een webshop? Vergeet de data die hieraan gekoppeld is, zoals aantal bestellingen, merkvoorkeur of orderwaardes, niet te analyseren. Deze informatie is goud waard voor het bepalen van jouw e-mailmarketing.

Relevante content voor specifieke doelgroepen

Wil jij ook graag dat de content die je via e-mail met jouw doelgroepen deelt echt relevant is? Besteed dan voldoende aandacht aan dataverrijking voor jouw e-mailmarketing. Kan je hierbij toch wat hulp gebruiken? Geef ons dan gerust een seintje! Samen met jou zetten wij het hele jaar door persoonlijke en relevante e-mailingcampagnes op.